Content Marketing Dashboard

Wie heeft dit dashboard nodig?

Met content marketing biedt je relevante marketing voor je doelgroep. Dit is een goede manier om klanten te vinden, doordat je ze content biedt die echt helpt. Het gaat daarbij voornamelijk om het vertellen van verhalen over de organisatie, diensten, producten en ontwikkelingen in de branche. Er worden verschillende marketing kanalen ingezet: blogs, e-mails, nieuwsbrieven, e-zines.

Dit is niet zomaar opgezet, er gaat veel werk inzitten. Hoe weet je nu of alle moeite die je doet, zich ook uitbetaald? Het is dan ook heel belangrijk dat je kut laten zien wat je resultaten zijn. Maar wat moet je eigenlijk meten? Met een content marketing dashboard kun je dit inzichtelijk maken.

Hoe kan dit dashboard helpen?

Als je aan de slag gaat met content marketing, wil je ook graag weten wat het effect is. Welke moeite die je doet, levert iets op? Het is belangrijk dat je hierbij een goed beeld hebt van je doelgroep, en ze op de juiste manieren aanspreekt. Door gebruik te maken van een dashboard, kan je op een visuele manier inzicht krijgen in wat werkt en wat nog aandacht nodig heeft.

Houdt hierbij altijd in gedachten wat je wilt meten. Waar focust de content marketing zich op? Waar wordt je uiteindelijk op afgerekend? Het is daarom belangrijk om van tevoren je KPI’s te bepalen.

Hier volgen een aantal onderdelen van een content marketing dashboard.

Wat heb ik nodig om dit dashboard te activeren?

Dit is afhankelijk van welke media je inzet om je content te verspreiden. Van ieder onderdeel moet je apart data verzamelen en koppelen.

Denk aan:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Mailchimp

Eventueel kan je nog koppelingen maken met je CRM systeem om de data specifieker te maken.

Website bezoekers per kanaal

Deze klip is vooral interessant om een goede indruk te krijgen van de aanloop naar je website per kanaal. Eventueel ook uit te drukken als aantal conversies per kanaal. Zie je het aantal bezoekers via e-mail groeien, dan zou dit kunnen betekenen dat je nieuwsbrieven goede content bevatten. Als je hier een trend ziet, wil je uitzoeken wat er is veranderd sinds de toename, zodat je weet hoe dit komt. Of misschien daalt het aantal bezoekers dat binnenkomt via Google, en kan het betekenen dat je website niet goed meer is geindexeerd in Google. Een moment om actie te ondernemen!

Top Facebook posts

Mensen betrekken bij je bedrijf via Facebook is een goede manier om meer bezoekers naar je site te halen. Dit is dan ook een veelgebruikt medium binnen content marketing. Maar welke content is het meest interessant? Bij welke posts die je plaatst zijn klanten het meest betrokken? Inzicht hierin kan helpen om te bepalen welk type berichten de meeste aandacht genereren. Zodat je beter weet wat je morgen weer moet gaan posten.

Meest bekenen pagina's per website

Als het je gelukt is om vanuit verschillende kanalen bezoekers naar je website te halen, dan wil je ook weten welke content het meest bekeken wordt. Welke artikelen of pagina’s krijgen de meeste aandacht. Bekijk de uitschieters en probeer te begrijpen waarom deze zo populair zijn? Breng je bezoekers direct naar deze pagina toe, of vinden ze die zelf? Is het product waarvan je had verwacht dat je bezoekers hier vaak op zouden zoeken, toch niet zo populair? Of is de pagina gewoon lastig te bereiken? Kan je trends ontdekken?

Laat je niet te snel misleiden door wat je ziet. Een dashboard alleen zegt niet genoeg. Kijk goed naar de uitkomsten en weest kritisch.

We helpen je graag op weg.

[rad-hl] Ook aan de slag met dit dashboard? Neem contact met ons op! [/rad-hl]