Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Even ‘niets’ doen? Met de smartphone binnen handbereik kan er áltijd wel iets geregeld, verstuurd of gekocht worden. We zijn verslaafd geraakt aan efficiëntie.

Niet alleen in ons dagelijks leven, ook op de werkvloer. We werken snel en dus goedkoop, het liefst ‘twentyfourseven’. Maar het kost ook wat. Er is weinig rek om mensen op te nemen die niet in het efficiency-straatje passen. If you can’t stand the heat, get out of the kitchen’. En dat is helaas voor 1,4 miljoen mensen – zij die wel kunnen en willen werken, maar een afstand tot de arbeidsmarkt hebben – het geval.

Om onze bedrijfsdoelen te halen, is vooral efficiency nodig. Hoogleraar Ton Wilthagen zegt daarover in een interview met Human: ‘Het probleem voor bedrijven en voor sociale ondernemingen is dat je eigenlijk nog steeds moet bewegen in die ‘smalle boekhoudkundige kijk’. Er is nog steeds geen systeem van all-countability, dat je álle kosten en baten van werk meetelt.’ In mijn woorden: we kijken te veel naar wat onze eigen portemonnee uitgaat, en te weinig naar wat het hele arbeidsmarkt en economie oplevert. Willen we een inclusieve arbeidsmarkt bereiken? Dan moeten we uit onze eigen belevingswereld willen stappen. Over onze bedrijfsmuren heen kijken naar het grote geheel.

Aanvaardbaar

Wat mij betreft is het bovendien veel groter dan alleen finance. Bedrijven die oog hebben voor sociale impact scoren de laatste jaren steeds beter. De grote maatschappelijke uitdagingen maken het minder aanvaardbaar om je als bedrijf alleen op winstmaximalisatie te richten. De roep van aandeelhouders, werknemers, overheden en consumenten om duurzaamheid klinkt steeds luider. Profit is nog altijd het doel, maar mét respect voor people en planet.

Als je naar die ‘people’ kijkt: mensen die werken zijn aantoonbaar gelukkiger, staat in hetzelfde interview met Wilthagen. De gezondheid stijgt, mensen gaan minder vaak naar de huisarts. Werken heeft dus een positief effect op ziektekosten. Bovendien doe je binnen een werkomgeving een sociaal netwerk op: sociale voorzieningen worden minder nodig. Er wordt kapitaal opgebouwd. Het heeft zelfs effect op de volgende generatie: de kinderen van mensen die werken hebben een betere toekomst dan de kinderen van mensen die structureel bijstandsafhankelijk zijn.

Moraal van dit verhaal? Wat GROVER betreft heeft ‘succesvol zijn’ vooral te maken met de waarde die je weet te creëren. Waarde creëer je door het verbeteren van levens van anderen. Wij willen bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt, specifiek op het gebied van IT en business intelligence. Van betekenis zijn voor een klein groepje uit die grote groep van 1,4 miljoen. Die op hun beurt weer van betekenis zijn voor jouw bedrijf.

 

Meer hierover lezen? https://www.grover.nl/buitengewoon-talent/